حجاب از منظر تجربه ـ عقل و اسلام(3):رابطه تمدن و حجاب

یزدفردا :در قسمت اول و دوم  این سلسله بحث ها خواندیم :

 حجاب از منظر تجربه ـ عقل و اسلام(1)آیا حجاب مانع آزادی است؟   

 حجاب از منظر تجربه ـ عقل و اسلام(2):آیا حجاب محدودیت است؟

استاد محمد رضا شایق

و توضیح ضروری اینکه لینکه بحث به صورت کامل  در پایان هر قسمت گذاشته شده است

در قسمت سو م :ادامه بحث»:

رابطه تمدن و حجاب

از ابزارهای استعمار فرهنگی در زدایش سنت حجاب از جوامع دینی این است كه به اذهان مخاطبان القاء می‌كنند كه حجاب با تمدن نمی‌سازد و اصولاً این دو نقیض یكدیگرند ملتی كه بخواهد به اوج تمدن برسد باید موانع سر راه خود را بردارد. از جملة این موانع حجاب است. تلاش می‌كنند بین سكس و تمدن و متقابلاً میان حجاب و عقب‌ماندگی نوعی تلازم برقرار سازند و چون فطرت انسانی طالب كمال و ترقی است با این ذهنیت حجاب را مانع رشد و كمال خود یافته از آن صرف نظر می‌كند.

لكن با تأمّل جای سؤالات بسیاری پیش می‌آید از جمله این كه آیا وقتی زن حجاب را رها كرد بهرة هوشی او ارتقاء می‌یابد؟ آیا مسائل علمی را بهتر درك می‌كند؟ آیا تحول ژنتیكی در او پیدا شده و چیز دیگری می‌شود؟ یا این كه اگر محجبه‌ای بخواهد دانشی را فراگیرد حجاب، عقل و فهم او را كور می‌سازد؟! سابقاً غربی‌ها تبلیغ كردند كه دین مانع ترقی و پیشرفت است وعده‌ای ساده‌لوح نیز باور كرده معتقد شدند برای پیشرفت باید سراپا غربی شد اما وقوع نهضت اسلامی در ایران و حصول پیشرفت‌های چشمگیر به دست متخصصان و دانشمندان مسلمان ایرانی در اوج تحریم‌ها و ممانعت‌ها این طلسم چند قرنی استعمار را كه برای دور كردن ملل اسلامی از ارزش‌های دینی پویا و سازنده طراحی شده بود شكست.

امروز دختران تحصیل‌كرده بسیاری كه لحظه‌ای عفاف و حجاب خود را رها نكردند در كشور به مثابه استوانه‌ها و ستون‌های این بنای علمی در حال رفعت قرار گرفته‌اند و حضور پرجلوه آنها در عرصه‌های مختلف علمی حتی فناوری هسته‌ای مشهود است.

بله زنی كه می‌خواهد بدون حجاب در معابر و اماكن ظاهر شود چاره‌ای ندارد جز این كه هر روز وقت زیادی را صرف آراستن ظاهر و انتخاب مدل‌های مختلف لباس خود نماید و از این طریق پاره‌ای از اوقاتی كه می‌تواند صرف پیشرفت و تحصیل كمالات عالی انسانی كند را از دست بدهد و بر متامّل واضح است كه همین موضوع مقدمه‌ای برای آثار و تبعاتی دیگر است.

از روش‌های استعمار فرهنگی این است كه فرهنگ بومی و ظواهر آن را تحقیر می‌كند تا مردم از التزام بدان احساس حقارت و سرافكندگی و عقب ماندگی نمایند از جمله آن كه (بیان شد) بین حجاب و عقب‌ماندگی نوعی ملازمت جعلی ایجاد كند یا اینكه جوامع را به دو گروه سنتی و مدرن تقسیم نموده تقید دینی را از ویژگی‌های جوامع سنتی برمی‌شمارند و بدین ترتیب ذهنیت سالم مخاطب را نسبت به ارزش‌های فرهنگی خود تخریب می‌كنند. گاهی نیز برای ایجاد رخنه در بنای رفیع فرهنگ اسلامی ملل مسلمان ارزش‌های مورد اعتقاد آنها را در مقابل استانداردهای ساختگی قرار می‌دهند. امروز نظام استاندارد جهانی كه متأثر از ایادی استعمار فرهنگی است در این راستا ایفای نقش می‌كند و با ایجاد قالب‌های مطلوب استعمار با نام استاندارد جهانی یعنی (چیزی كه باید باشد و غیر آن غلط و نادرست است) سعی در نفی هر فرهنگ دیگر و بیرون كردن هر اندیشة مخالف خود از میدان را دارند.

البته ادعا نمی‌كنیم كه تمام استانداردهای مرسوم جهانی از این قبیل است بلكه در موارد متعددی درست و قابل قبولند لكن در موضوعاتی كه به نوعی با فرهنگ معارض با نظام لائیسم مخالف باشد یكی از ابزارهای نفی‌كننده استعماری طرح استاندارد بین‌المللی است.

آقای همفر جاسوس انگلیسی در كشورهای اسلامی كه برای اسلام‌زدایی كار می‌كرده می‌گوید: «باید زنان مسلمان را فریب داده و از زیر حجاب بیرون كشید... تا در میان مسلمین فساد رواج یابد».[1] و در جریان حمله آمریكا به افغانستان يك استراتژيست نظامى امريكا با انتقاد از آبروریزی آمریكا از دموكراسی غرب به خاطر حمله به افغانستان گفته بود « اگر به جاى اين موشكها، براى جوانان افغان لباس زيرِ زنانه و وسايل شهوترانى و پوششهاى سبك غربى و امريكايى بفرستيد، بدون صرف اين هزينه‌ها مى‌توانيد افغانستان را تصرّف كنيد و خرج تسليحات در كيسه‌تان باقى مى‌ماند! به جاى بمب و موشك و راكت، سى‌دى‌هاى پُرنوگرافى و منظره‌ها و ادبيّات مهيج شهوت را ميان آنها ترويج كنيد، آن وقت كار بر شما آسان مى‌شود.[1-1]

بنابراین اگر ملتی بخواهد از اسارت استعمار نجات یابد باید تار و پودهای اندیشه‌های غلط و بازدارندة از رشد و كمال كه پرداخته آنان است را بگسلد و با نور خرد و اندیشة سالم گام‌های خود را در مسیر رشد استوار و محكم سازد و فریب این تلبیسها و تدلیسها را نخورد.

ادامه دارد

پی نوشت:

[1] - آنچه يك زن بايد بداند ـ ص 458.

[1-1]  بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جوانان سیستان و بلوچستان اسفند ماه81

لینک کامل : حجاب
از منظر تجربه ـ عقل و اسلام حجاب از منظر تجربه ـ عقل و اسلام

 

یزدفردا

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا